Skip to main content

Het Contract wordt afgesloten voor bepaalde duur en wordt automatisch verlengd tenzij een van de partijen bezwaar maakt door een aangetekende brief te sturen ten minste 90 dagen voor het verstrijken van de termijn. De uitvoering van het Contract, met inbegrip van de betaling van de factuur voor de Diensten, bevestigt het afsluiten van het Contract en de aanvaarding van de GTS.

ALGEMENE VOORWAARDEN VAN DIENSTEN MSE (van toepassing vanaf 1 maart 2025)
1. Definities Definities
Onder de voorwaarden van deze Algemene Voorwaarden van Diensten (“AVV”):
“Controlecentrum”: Controlecentrum dat de volgsystemen beheert met als doel de verdwijning, beschadiging of vernietiging van een voertuig dat is uitgerust met een volgsysteem te voorkomen of vast te stellen overeenkomstig zijn wettelijke verplichtingen. Voor de toepassing van deze Voorwaarden is het Controlecentrum S.P.RL. SECURITY MONITORING CENTRE, een erkende bewakingsonderneming nr. 16.1027.01, met maatschappelijke zetel te Keizer Karellaan 345, 1083 Ganshoren en ingeschreven bij de B.C.E. onder het nummer 0454.284.850.Zij is bereikbaar op telefoonnummer +32 (0)2 646 08 42 en e-mailadres info@smc-net.be, en is geregistreerd als een INCERT TB-0004 gecertificeerd centraal kantoor // IBAN BE 42 0017 3457 5154 // verzekeringsmaatschappij: ACE EUROPEAN GROUP LTD / polisnummer: 7.500.206.
1.1 “Afnemers”: Omvat zowel:
– “Consumenten”, d.w.z. natuurlijke personen die de Diensten van MSE verwerven voor doeleinden die niet binnen hun commerciële, industriële, ambachtelijke of vrije activiteit vallen; en
– “Beroepsbeoefenaren”, d.w.z. natuurlijke of rechtspersonen die Diensten van MSE verwerven als onderdeel van de voortdurende uitoefening van hun economische activiteit, maar niet voor wederverkoopdoeleinden. Beroepsbeoefenaren kunnen Diensten verwerven voor eigen gebruik of ten behoeve van een Gebruiker.
1.2. 1.2. “Overeenkomst”: overeenkomst over de levering van Diensten gesloten tussen de Klant en MSE, op grond waarvan MSE diensten aanbiedt met betrekking tot geolokalisatiediensten (indien van toepassing INCERT gecertificeerd), ondersteuningsdiensten en de tussenkomst van een Controlecentrum, in ruil voor betaling door de Klant van de Vergoeding aan MSE (tenzij de Diensten deel uitmaken van een vooruitbetaald pakket gekocht bij de INCERT gecertificeerde professionele installateur / montagepost). Deze term omvat de INCERT Dienstenovereenkomst en de MSE Dienstenovereenkomst.
1.3. “Activerings- / Verlengingsdatum Diensten”: Datum waarop de licentie waarmee de Klant gebruik kan maken van de Diensten (opnieuw) geactiveerd wordt. Het is ook de datum van inwerkingtreding van de Overeenkomst die tot stand komt door de activering van de Diensten door de professionele installateur / het gecertificeerde installatiestation van INCERT / of de Klant zelf. In het geval van reactivering van de Diensten na een onderbreking, is dit de datum van effectieve verlenging van de Diensten.
1.4 “Vertrouwelijke informatie”: Alle informatie of gegevens (technische of andere) en alle knowhow, ongeacht de vorm, het formaat en het medium, die betrekking hebben op de activiteiten, diensten of producten van MSE en die laatstgenoemde beschikbaar stelt aan de Klant in het kader van de levering van de Diensten.
1. “Vertrouwelijke informatie”: Alle informatie of gegevens (technische of andere) die betrekking hebben op de activiteiten, diensten of producten van MSE en die MSE beschikbaar stelt aan de Klant in het kader van de levering van de Diensten..5 “Overmacht”: Alle van buiten komende omstandigheden waarop MSE redelijkerwijs geen invloed kan uitoefenen en waarvan zij het ontstaan of de gevolgen redelijkerwijs niet kon voorzien en waardoor zij niet in staat is haar verplichtingen jegens de Afnemer correct na te komen.
In het kader van deze Algemene voorwaarden omvat overmacht (maar is niet beperkt tot) gebeurtenissen zoals:
– Brand, explosie, storing, incompatibiliteit of evolutie van transmissienetwerken, instorting van installaties, epidemie, aardbeving, overstroming, stroomstoring, oorlog, embargo, wet, bevel, eis of vereiste van een overheid of boycot.
– storingen/onderbrekingen van het door MSE gebruikte platform (het MetaTrak Platform en het QTE Platform of enig ander platform dat deze opvolgt) en/of van de MSE website en/of van telecommunicatiediensten;
– stakingen, lock-outs of andere arbeidsconflicten, inclusief in telecommunicatiediensten;
– een tekort aan of vermindering van mankracht, uitrusting, transportmiddelen of openbare diensten of onderbrekingen in de levering van energie of telecommunicatie/internetnetwerken;
– een essentiële wijziging in de wetgeving die van toepassing is op de Diensten;
– wettelijke bepalingen die de reikwijdte van de Diensten of het gebruik ervan aanzienlijk zouden beperken;
– een geval van Overmacht ingeroepen door de Centrale en/of QTE.
1.6. “Beacon”: omvat de termen “Beacon” in het MSE Services Contract en “INCERT Certified Anti-Theft Beacon” in het INCERT Services Contract, die verwijzen naar de apparatuur die nodig is om de geolocatie van het voertuig te verzekeren.
1.7. “QTE” Quasar Telematics Europe S.r.l. een vennootschap naar Italiaans recht, met maatschappelijke zetel in Via Meuccio Ruini n.10, 42124 Reggio Emilia, Italië; geregistreerd onder het nummer: IT02650440353 (https://www.qtelematics.eu/), waarmee contact kan worden opgenomen via het volgende e-mailadres: dpo@qtelematics.eu.
QTE beheert en stelt verschillende hulpmiddelen beschikbaar die nodig zijn voor de uitvoering van de Diensten: het MetaTrak Platform / het QTE Platform / de Metatrak Applicatie.
1..8. “Meta Systeem” betekent Meta Systeem..8 “Meta System” betekent Meta System S.p.A., een bedrijf opgericht naar Italiaans recht, gevestigd in Italië aan de Via T. Galimberti 5. Galimberti 5, 4212 Galimberti 5, 4212 Galimberti 5, 4212 Galimberti 5, 4212 Galimberti 5, 4212 Galimberti 5. Galimberti 5, 42124 Reggio Emilia, geregistreerd onder het nummer 00271730350 – N°R.E.A.120639, bereikbaar via het e-mailadres dpo@metasystem.it / privacy@metasystem.it. Meta System S.p.A. is de fabrikant van de
1.9 tracker. “MSE”: Mobile Systems Europe S.R.L., een bedrijf dat geolokalisatiediensten te koop aanbiedt, met als adres voor de uitvoering van het contract de Brusselsesteenweg 135A bte 3, B-1310 Terhulpen, ingeschreven bij de B.C.E. onder nummer 0879.633.414, Tel: +32 (0)2 223 08 63, e-mail: info@mseurope.be / Bankrekeningnummer: BE86 0014 8134 0550 / verzekeringsmaatschappij: AG Insurance / polisnummer: info@mseurope.be. van de polis: 99578477.
1.10. “Partij”: MSE of de Afnemer (samen de “Partijen”).
1.11. “Gebruiker”: de natuurlijke persoon die op grond van een tussen MSE en de Afnemer gesloten Overeenkomst gebruik maakt van de Diensten, waartoe in het algemeen ook de bestuurder van het voertuig en de in de Overeenkomst genoemde contactpersoon behoren.
1.12. “Gebruiker”: de natuurlijke persoon die op grond van een tussen MSE en de Afnemer gesloten Overeenkomst gebruik maakt van de Diensten..12. “Vergoeding”: Bedrag dat overeenstemt met de vergoeding die door de Klant moet worden betaald om van de Diensten te genieten tijdens de duur van het Contract en dat de communicatiekosten dekt die inherent zijn aan de Diensten, met uitsluiting van de kosten die inherent zijn aan de levering van Diensten (en eventuele tussenkomsten) buiten het Belgische grondgebied.
1.13. “Dienst(en)”: elke levering van Diensten geleverd door MSE als onderdeel van het Contract, bestaande uit de Diensten inbegrepen in het gekozen Dienstenpakket, met een element van geolokalisatie, ondersteuning, en het versturen van een alarm naar het Controlecentrum of zijn tussenkomst in bepaalde omstandigheden, met betrekking tot voertuigen uitgerust met een tracker. De Diensten kunnen “INCERT” gecertificeerd zijn zoals beschreven in punt i., of niet zoals beschreven in punt ii.
i. Afhankelijk van het gekozen dienstenpakket zijn de diensten en de tracker INCERT gecertificeerd volgens de specificaties van de INCERT-normen TT0, TT1, TT2, TT3 en TT4.
INCERT Services omvatten het verzenden van een alarm naar het Monitoring Centre in de volgende gevallen:
– slepen van het voertuig met uitgeschakelde motor (TT1-TT3-TT4 normen);
– het niet identificeren van de bestuurder (TT2-TT4 norm);
– sabotage, loskoppelen van de hoofdstroombron (TT1-TT2-TT3-TT4 normen).
ii. Bij de overige MSE Services wordt in de volgende gevallen een waarschuwing verstuurd naar de contactpersoon die in het MSE Services Contract staat vermeld:
– slepen van het voertuig met uitgeschakelde motor;
– geen identificatie van de bestuurder (afhankelijk van apparatuur en type service);
– sabotage, onderbreking van de hoofdstroomvoorziening.
Het is de verantwoordelijkheid van de contactpersoon om in geval van een incident contact op te nemen met het Monitoring Centre. Specifieke waarschuwingen variëren afhankelijk van het type en het pakket van de bestelde dienst.
2. Afwijkingen, wijzigingen en niet-toepassing 2. Afwijkingen, wijzigingen en niet-toepassing
2.1. Van deze GTS kan enkel worden afgeweken door middel van een schriftelijk document of aangeboden op een duurzame drager, uitgegeven door MSE en uitdrukkelijk aanvaard door de Partijen.
2.2. In geval van tegenstrijdigheid tussen deze AV en
– de specifieke bepalingen van de Overeenkomst, prevaleren de specifieke bepalingen van de Overeenkomst;
– andere voorwaarden van MSE, prevaleren deze AV.
2.3. Deze AVV sluiten de toepassing uit van eventuele voorwaarden vermeld in documenten uitgegeven door de Afnemer en/of derden, zelfs indien deze documenten van latere datum zijn.
2.4. Het niet toepassen door MSE van een of meerdere bepaling(en) van de Overeenkomst en/of de GCS kan door de Afnemer nimmer worden beschouwd als een afstand door MSE van haar recht zich op deze bepaling(en) te beroepen.
3. Looptijd
3.1. De Overeenkomst wordt afgesloten voor een bepaalde duur, die afhankelijk is van het door de Afnemer gekozen Dienstenpakket.
De Overeenkomst wordt automatisch verlengd, tenzij een van de partijen minstens 90 dagen voor het verstrijken van de looptijd bezwaar maakt door middel van een aangetekende brief. In principe loopt de duur van het Contract vanaf de datum waarop de Diensten worden geactiveerd.
Om een onderbreking van de Diensten te vermijden, moet de Klant ervoor zorgen dat de Vergoeding voor de verlengingsperiode van het Contract betaald wordt vóór het verstrijken van de initiële duur (ofwel wordt een factuur naar de Klant gestuurd voor betaling, ofwel wordt de Klant uitgenodigd om elektronisch te betalen en wordt deze betaling vervolgens bevestigd door het versturen van een factuur). In geval van te late betaling na het verstrijken van de initiële termijn, vindt verlenging van de Overeenkomst plaats vanaf de datum van ontvangst van de betaling door MSE.
3.2. De Overeenkomst treedt in werking op de Datum van inwerkingtreding. Het Contract treedt in werking op de Datum van activering van de Diensten, vastgesteld door de eerste communicatie (activering en/of test door de INCERT-gecertificeerde professionele installateur / montagestation).
3.3. De activering van de Diensten vormt de volledige uitvoering van het Contract en bijgevolg wordt de Klant geïnformeerd en aanvaardt hij/zij dat hij/zij geen herroepingsrecht kan uitoefenen zodra de Diensten geactiveerd zijn. Zodra de Diensten zijn geactiveerd, kan de Klant het Servicepakket niet meer wijzigen vóór het einde van de looptijd van het Contract of de verlenging ervan. Elk verzoek tot wijziging van het Servicepakket moet 90 dagen voor het verstrijken van de looptijd van de Overeenkomst of de verlenging daarvan per e-mail worden doorgegeven aan metatrak@mseurope.be.
4. Verplichtingen van MSE Verplichtingen van MSE
4.1. Binnen de grenzen en onder de voorwaarden beschreven in deze GTS en in de Overeenkomst, verplicht MSE zich om de Diensten te (her)activeren op de Dienstactiverings-/verlengingsdatum.
De verplichting van MSE om de Diensten te verlenen is een inspanningsverplichting.
4.2. Verplichtingen van MSE. Zodra de Overeenkomst is gesloten, verbindt MSE zich ertoe om:
– alles te doen wat in haar macht ligt om ervoor te zorgen dat de Diensten binnen 48 uur na het sluiten van de Overeenkomst worden geactiveerd;
– de Klant per sms of e-mail de toegangscodes (login / wachtwoord) te sturen waarmee hij toegang krijgt tot de mobiele applicatie en/of het Klantportaal, afhankelijk van het type dienst dat is gekozen;
– indien nodig, de gegevens te versturen die de Meldkamer en QTE nodig hebben om de Diensten uit te voeren.
4.3. MSE stelt de Klant dertig (30) dagen voordat deze wijzigingen van kracht worden schriftelijk op de hoogte van wijzigingen in deze AV en/of de Overeenkomst.
De Klant heeft een periode van dertig (30) dagen om te reageren en, indien van toepassing, bezwaar te maken.
Indien de Afnemer bezwaar wenst te maken tegen de toepassing van de gewijzigde contractuele voorwaarden, dient hij dit te doen per aangetekende brief gericht aan MSE; in dit geval wordt de Overeenkomst automatisch beëindigd op de datum waarop de genoemde wijzigingen van kracht worden, zonder verdere kennisgeving en zonder dat een der Partijen aanspraak kan maken op welke schadevergoeding dan ook.
5. Aanwijzing van het Monitoring Center en beschrijving van zijn rol en verplichtingen (indien van toepassing afhankelijk van het gekozen Dienstenpakket)
5.1. MSE heeft het recht om het Monitoring Centre te kiezen waarmee zij samenwerkt, op voorwaarde dat het Monitoring Centre goedgekeurd is. Niets in deze GCS verplicht MSE tot het onderhouden van een contractuele relatie met een specifiek Monitoring Centre.
5.2. De rol en verplichtingen van het Monitoringcentrum worden in het bijzonder beschreven in het Koninklijk Besluit van 17 mei 2002 tot regeling van de werkwijze van de controlecentra die gebruik maken van monitoringsystemen (“Koninklijk Besluit”) of elke regeling die dit zou vervangen.
In het bijzonder informeert het Controlecentrum alleen het politiecontactpunt – en niet de contactpersoon die door de Klant of andere personen en instanties is geïnformeerd – over de locatie van het (de) voertuig(en) met een volgsysteem en geeft het aan het politiecontactpunt de middelen door waarmee het (de) voertuig(en) met een volgsysteem kan (kunnen) worden gelokaliseerd.
(a) Na ontvangst van een melding van een kennelijk verdachte verdwijning van een voertuig controleert het Waarnemingscentrum of de verdwijning abnormaal is.
– Indien het Controlecentrum vaststelt dat de Klant (en desgevallend de Gebruiker) zich in het vermiste voertuig waarschijnlijk in een gevaarlijke situatie bevindt, beperkt het zich ertoe te trachten contact op te nemen met de door de Klant opgegeven contactpersoon en, indien het tot de vaststelling komt dat het voertuig dat uitgerust is met een volgsysteem op abnormale wijze verdwenen is, zendt het aan het contactpunt van de politie de informatie die voorzien is in het Koninklijk Besluit of in elk reglement dat dit kan vervangen (identificatie van het voertuig, de contactgegevens van de contactpersoon, de omstandigheden van de verdwijning, het tijdstip van de verdwijning, de plaats en de realtime tracering van het vermiste voertuig, de manier waarop het van de verdwijning op de hoogte werd gebracht en alle andere door de bevoegde autoriteit gevraagde informatie die kan helpen om de verdwijning op te helderen) en voert hij de instructies van de politie uit.
– In alle andere gevallen controleert de Centrale de abnormale aard van de verdwijning van het voertuig uitgerust met een volgsysteem door contact op te nemen met de door de Klant opgegeven contactpersoon en, indien hij vaststelt dat het voertuig uitgerust met een volgsysteem abnormaal verdwenen is, informeert hij de door de Klant opgegeven contactpersoon dat hij de verdwijning zal aangeven bij het politiecontactpunt en meldt hij de verdwijning onmiddellijk bij het politiecontactpunt, waarbij hij de informatie verstrekt die wordt vereist door het Koninklijk Besluit of elk reglement dat het vervangt (identificatie van het voertuig, gegevens van de contactpersoon, de omstandigheden van de verdwijning, het tijdstip van de verdwijning, de plaats en de realtime tracering van het vermiste voertuig, de manier waarop hij in kennis werd gesteld van de verdwijning en alle andere informatie die wordt gevraagd door de bevoegde overheid), contactgegevens van de contactpersoon, de omstandigheden van de verdwijning, het tijdstip van de verdwijning, de plaats en het realtime volgen van het vermiste voertuig, de manier waarop het in kennis is gesteld van de verdwijning en andere door de bevoegde autoriteit gevraagde informatie die kan helpen om de verdwijning op te helderen).
Zodra hij de abnormale aard van de verdwijning van het met een volgsysteem uitgeruste voertuig heeft vastgesteld en heeft getracht de contactpersoon te bereiken of te contacteren, kan hij bij een met een volgsysteem uitgerust voertuig ingrijpen alvorens de verdwijning aan het politiecontactpunt te melden door de startfunctie van de motor zodanig uit te schakelen dat deze niet meer start nadat de motor ten minste 30 seconden volledig heeft stilgestaan.
(b) Nadat het de verdwijning aan het politiecontactpunt heeft gemeld, voert het centraal controlestation uitsluitend de instructies van het politiecontactpunt uit. Daarnaast kan het centrale meldpunt op afstand ingrijpen op het voertuig dat is uitgerust met een volgsysteem en een van de volgende acties ondernemen:
– snelheidsverlaging tot 90 km/uur;
– andere door de bevoegde autoriteiten vastgestelde acties.
(c) De Centrale kan op afstand ingrijpen in het voertuig dat uitgerust is met een volgsysteem en de onder b) vermelde acties uitvoeren in geval van verdwijning na het plegen van misdrijven of overtredingen die strafbaar zijn gesteld met een gevangenisstraf van vijf jaar of een zwaardere straf, zonder te hebben geprobeerd contact op te nemen met de contactpersoon die vooraf door de Klant is geïnformeerd.
(d) Het centraal controlestation houdt de informatie (identificatie van het voertuig, contactgegevens, omstandigheden van de verdwijning, tijdstip van verdwijning, plaats en realtime tracering van het vermiste voertuig, wijze waarop het in kennis is gesteld van de verdwijning en andere door de bevoegde autoriteit gevraagde informatie die kan bijdragen tot opheldering van de verdwijning) gedurende vijf jaar ter beschikking van justitie en de door hen gemachtigde politiediensten.
5.3. Het Waarnemingscentrum verplicht zich om 24 uur per dag, gedurende het hele kalenderjaar (inclusief feestdagen), voldoende aanwezigheidspersoneel (minimaal 2 personen) op zijn post te hebben, klaar om te reageren op elk alarmsignaal dat wordt verzonden door een monitoringsysteem dat is aangesloten op de server, door tussenkomst van MSE voor het lokaliseren, volgen (in het geval van INCERT Services TT1-TT2-TT3-TT4) en – uitsluitend in het geval van TT3 en TT4 – het op afstand immobiliseren van het voertuig dat is uitgerust met het systeem, in overeenstemming met de geldende regelgeving.
6. Verplichtingen van de Klant
6.1. De Klant verbindt zich ertoe MSE een optimale omgeving te garanderen voor het verlenen van de Diensten. In het bijzonder verbindt de Klant zich ertoe:
i. informatie in te winnen over de reglementering die van toepassing is op de geolokalisatiediensten en de bepalingen ervan nauwgezet na te leven en, in voorkomend geval, de vrije, specifieke, geïnformeerde en ondubbelzinnige toestemming van de Gebruikers van het voertuig te verkrijgen;
ii. een Beacon (indien van toepassing INCERT gecertificeerd) die compatibel is met het MetaTrak Platform en het QTE Platform (of elk ander platform dat deze kan opvolgen) te laten installeren aan boord van zijn voertuig, voorafgaand aan het afsluiten van het Contract, door een professionele installateur / montagestation INCERT gecertificeerd in overeenstemming met de INCERT voorschriften (tenzij het systeem oorspronkelijk in het voertuig wordt geplaatst) / of het zelf te installeren in overeenstemming met de instructies die hiervoor worden verstrekt;
iii. te zorgen voor de correcte werking van de tracker – in dit geval de verificatie van het uitgezonden signaal – onmiddellijk na de installatie en vóór het sluiten van de Overeenkomst;
iv. in geval van storingen van de tracker ervoor te zorgen dat de nodige interventies zo snel mogelijk worden uitgevoerd;
v. kennis te nemen van de werkingsprocedures van de tracker, de technische gegevens en de gebruikershandleiding;
vi. zijn abonnementsgelden voldoen / de Vergoeding betalen in overeenstemming met de voorwaarden van het Contract om elke onderbreking van de Diensten te vermijden;
vii. zich onthouden van elke handeling die de levering van de Diensten zou kunnen verstoren, in het bijzonder – maar niet uitsluitend – het aanbrengen van wijzigingen aan het Baken, het extraheren van de kaart uit het Baken, het gebruik van de Bakenkaart in een ander systeem, het schenden van het eigendomsrecht op de kaart.
6.2. Om tijdens de duur van het Contract van de Diensten te kunnen genieten, is de Klant verplicht om de overeengekomen Vergoeding te betalen volgens de overeengekomen voorwaarden (volledige betaling of betaling in jaarlijkse termijnen; betaling na toezending van een factuur of betaling langs elektronische weg bevestigd door een factuur).
De prijzen voor de Diensten worden uiteengezet in het Contract en zijn uitgedrukt in EUR (inclusief BTW voor Consumenten).
De tarieven zijn onderhevig aan wijzigingen, afhankelijk van de prijzen van leveranciers en Partners, of andere kosten die bijdragen aan de vaststelling van de tarieven. De tarieven worden weergegeven in Bijlage 2. In geval van een tariefwijziging worden de nieuwe tarieven 30 dagen voor de verlenging van het Contract meegedeeld. De Klant beschikt over een termijn van 15 dagen vanaf deze kennisgeving om het Contract op te zeggen, bij gebreke waarvan de nieuwe tarieven van toepassing zullen zijn op de verlenging van het Contract.
6.3. De Klant is verplicht om zich vertrouwd te maken met de bepalingen van het Koninklijk Besluit (of elke regeling die het zou vervangen), waarvan een uitgebreid uittreksel is opgenomen in artikel 5.2. van de GTS.
6.4. De Klant verbindt zich ertoe de Diensten op verantwoorde wijze en met mate te gebruiken en de verdwijning van het voertuig uitgerust met de tracker niet lichtzinnig en inconsequent te melden; in dit verband wordt de Klant geïnformeerd dat:
– Het opzettelijk activeren van een diefstal- en/of aanrandingsalarm is een strafbaar feit (artikel 328 van het Wetboek van Strafrecht);
– is hij/zij aansprakelijk voor alle civielrechtelijke en/of strafrechtelijke gevolgen die voortvloeien uit een foutieve activering van het alarmsysteem, inclusief alle kosten die MSE en/of de meldkamer moeten maken, evenals alle boetes die de autoriteiten als gevolg hiervan opleggen.
6.5. De Klant vrijwaart MSE tegen alle aanspraken van derden (met inbegrip van Gebruikers) die voortvloeien uit het gebruik (of misbruik) van de Diensten door de Klant en/of schending van de verplichtingen van de Klant uit hoofde van de Overeenkomst en deze GTS.
6.6. Aansprakelijkheid van derden Het sluiten van de Overeenkomst ontslaat de Afnemer geenszins van zijn verplichtingen jegens derden (bijvoorbeeld jegens de verzekeringsmaatschappij waarbij hij zijn diefstalverzekering heeft afgesloten en jegens de politie).
In het bijzonder, indien van toepassing voor INCERT Diensten, zal de Klant:
– de INCERT conformiteitsverklaring afgegeven door een INCERT gecertificeerde professionele installateur of montageplaats aan zijn verzekeringsorganisatie overhandigen indien dit vereist is als onderdeel van zijn diefstalverzekering,
– indien van toepassing, de verdwijning van zijn voertuig melden aan de verzekeringsorganisatie waarbij hij zijn diefstalverzekering heeft afgesloten) en aan de lokale politiediensten.
6.7. De Afnemer is verplicht MSE onmiddellijk schriftelijk te informeren in geval van:
– wijziging van contactgegevens (naam/bedrijfsnaam, huisadres/geregistreerd kantoor, e-mailadres, G.S.M.-nummer, enz;)
– wijziging van de identificatiegegevens van het voertuig en/of van het baken dat is geplaatst op het voertuig dat is uitgerust met een volgsysteem (als gevolg van een overdracht van het voertuig, een wijziging aan het baken, de installatie van het baken op een ander voertuig, enz;)
– het plaatsvinden van een incident dat de correcte werking van het voertuig en/of de anti-diefstal tracker kan beïnvloeden (ongeval, gewelddadige botsing, enz.);
– wijziging van de identiteit van de contactpersoon;
– indien van toepassing, wijziging van de identiteit van de verzekeringsmaatschappij waarbij het verzekerd is tegen diefstal.
6.8. Indien het met de tracker uitgeruste voertuig aan een derde ter beschikking wordt gesteld of indien het voertuig verdwijnt (bijvoorbeeld door leasing of verpanding), dient de Afnemer MSE hiervan schriftelijk op de hoogte te stellen.
Het optreden van een van deze gebeurtenissen geeft de Afnemer niet het recht om de Overeenkomst voortijdig te beëindigen, om zich te onttrekken aan zijn financiële verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst of om terugbetaling van de reeds betaalde Vergoeding te vorderen.
6.9. Overdracht van de Overeenkomst aan een derde De Afnemer kan het Contract alleen aan een derde overdragen indien aan de volgende cumulatieve voorwaarden is voldaan:
– De Afnemer dient MSE voorafgaand aan de overdracht schriftelijk op de hoogte te stellen van de gegevens van de verkrijger en van de nieuwe contactpersoon;
– De overdracht is pas van kracht nadat de verkrijger de daadwerkelijke overname van het Contract en zijn gegevens, samen met die van de nieuwe contactpersoon, schriftelijk aan MSE heeft bevestigd.
In geval van overdracht van het Contract in overeenstemming met de bovenstaande voorwaarden, zal MSE geen enkele terugbetaling verrichten.
7. Sancties bij niet-nakoming van het Contract. Sancties bij het niet nakomen van contractuele verplichtingen
7.1. In geval van niet-betaling van de Vergoeding volgens de overeengekomen voorwaarden en, meer in het algemeen, van niet-nakoming door de Afnemer van zijn financiële verplichtingen, heeft MSE het recht om, naast de rechtsmiddelen waarin het gemene recht en dit artikel voorzien, betaling van de volgende vertragingsrente en forfaitaire schadevergoeding te vorderen.
– Voor Professionele Klanten: zonder voorafgaande kennisgeving of ingebrekestelling, nalatigheidsintresten berekend tegen het tarief van 15% per jaar, evenals een forfaitaire schadevergoeding van 150 EUR om de administratieve invorderingskosten te dekken;
– Voor Consumentenklanten : na het versturen van een ingebrekestelling in de vorm van een eerste aanmaning en na het verstrijken van een termijn van minstens 14 kalenderdagen, te rekenen vanaf de 3e werkdag volgend op de dag van verzending van de aanmaning, nalatigheidsintresten berekend tegen het tarief bedoeld in artikel 5, § 2, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, alsook een forfaitaire schadevergoeding van 30 EUR, vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 EUR en 500 EUR, bestemd om de administratieve invorderingskosten te dekken.
7.2. In geval van niet-betaling van de Vergoeding in overeenstemming met de overeengekomen voorwaarden en, meer in het algemeen, in geval van niet-nakoming van zijn financiële verplichtingen door de Klant, of in geval van extractie van de trackerkaart en/of het gebruik ervan in een ander systeem dan het oorspronkelijke trackersysteem, heeft MSE het recht om, naast de rechtsmiddelen waarin het gemene recht en dit artikel voorzien, de Diensten met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk op te schorten, zonder nadere ingebrekestelling of kennisgeving, zonder de machtiging van een rechtbank te hoeven inroepen en zonder de Klant op enigerlei wijze schadeloos te hoeven stellen.
In geval van opschorting van de Diensten zijn administratieve kosten ten bedrage van €24,79 + BTW verschuldigd door de Klant wanneer de Diensten opnieuw worden geactiveerd.
7.3. Niettegenstaande het voorgaande kan MSE de Overeenkomst met onmiddellijke ingang beëindigen door middel van een eenvoudige schriftelijke kennisgeving, zonder voorafgaande toestemming van een rechtbank en zonder enige schadevergoeding aan de Afnemer te hoeven betalen, in het bijzonder indien deze laatste:
– vijftien (15) dagen na formele ingebrekestelling heeft nagelaten een schending van zijn contractuele verplichtingen ongedaan te maken (indien deze ingebrekestelling geen enkel nuttig doel heeft gehad);
– zijn uitstaande schulden niet kan betalen, zijn betalingen opschort of dreigt op te schorten, failliet wordt verklaard, in liquidatie gaat of andere tekenen van insolventie vertoont;
– de kaart uit de tracker heeft gehaald of gebruikt in een ander systeem dan de originele tracker.
7.4. De uitoefening door MSE van de verschillende opties waarin dit artikel voorziet, doet geen afbreuk aan haar overige rechten op grond van het gemene recht, in het bijzonder haar recht om gerechtelijke procedures aan te spannen, met inbegrip van strafrechtelijke procedures.
8. Garantie en beperking van aansprakelijkheid Garantie en beperking van aansprakelijkheid
8.1. MSE verbindt zich ertoe zich naar beste vermogen in te spannen om ervoor te zorgen dat de geleverde Diensten voldoen aan de toepasselijke wet- en regelgeving.
8.2. Onverminderd dwingende wettelijke bepalingen is de aansprakelijkheid van MSE:
– kan slechts worden aangesproken tot vergoeding van schade die rechtstreeks en uitsluitend het gevolg is van een ernstige tekortkoming van MSE en/of haar hulppersonen, die geen verband houdt met de schuld en/of nalatigheid van de Klant, de Meldkamer, QTE en/of Meta Systeem;
– is in elk geval beperkt tot het bedrag van de Jaarlijkse Vergoeding (inclusief btw) voor de Diensten die aanleiding geven tot de genoemde aansprakelijkheid (maximum drempel);
– kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor de vergoeding van immateriële en/of indirecte schade, met inbegrip van met name exploitatieverliezen, gederfde inkomsten/omzet, bedrijfsonderbrekingen, verlies of verslechtering van gegevens en/of commerciële schade in verband met een tekortkoming van MSE.
8.3. MSE wijst alle verantwoordelijkheid af:
– in geval van niet-activering van Diensten als gevolg van de onbeschikbaarheid van licenties, wanneer deze onbeschikbaarheid niet aan haar te wijten is;
– in geval van storingen van de Beacons en/of gebreken in de installatie van de Beacons die niet veroorzaakt zijn door een fout van MSE (de Afnemer is in dit geval niet bevoegd om zijn verplichtingen (in het bijzonder betalingsverplichtingen) jegens MSE op te schorten of de Overeenkomst te beëindigen);
– als de Klant zijn contractuele verplichtingen tegenover zijn verzekeringsmaatschappij niet nakomt en/of nalatig is bij het melden van de verdwijning van het voertuig aan de plaatselijke politie;
– in geval van storingen of tekortkomingen van de Meldkamer, QTE en/of het Metasysteem;
– over hoe de politie zal reageren op oproepen van het bewakingscentrum.
Er is geen gezamenlijke of hoofdelijke aansprakelijkheid tussen MSE, het Controlecentrum, QTE en/of de INCERT-gecertificeerde professionele installateur / installatiestation. De aandacht van de Klant wordt gevestigd op het feit dat het bestaan van een compatibel telecommunicatienetwerk essentieel is voor de werking van de diensten. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om zich te informeren over het bestaan van een dergelijk netwerk op het grondgebied waar hij de dienst in kwestie wenst te gebruiken.
8.4. De Klant verbindt zich ertoe en garandeert dat de perso(o)n(en) die het Contract namens hem/haar aangaat/sluiten, naar behoren gemachtigd is/zijn om hem/haar te vertegenwoordigen.
9. Vertrouwelijkheid. Vertrouwelijkheid
9.1. Zolang Vertrouwelijke Informatie niet door MSE in het publieke domein is gebracht, en zonder beperking in de tijd, verplicht de Afnemer zich de vertrouwelijkheid van de Vertrouwelijke Informatie te waarborgen en te handhaven.
In het bijzonder onthoudt de Klant zich ervan Vertrouwelijke Informatie op enigerlei wijze aan derden bekend te maken, behalve:
– voor zover een dergelijke openbaarmaking noodzakelijk is voor de nakoming van haar verplichtingen op grond van de Overeenkomst en op voorwaarde dat deze derden ermee instemmen gebonden te zijn door geheimhoudingsverplichtingen met een gelijke reikwijdte als die vervat in de GTS met betrekking tot alle Vertrouwelijke Informatie die op deze wijze openbaar wordt gemaakt; of
– voor zover het een mededeling betreft die vereist is door de toepasselijke regelgeving en/of door een autoriteit, onder voorbehoud van voorafgaande informatie van MSE, teneinde de Afnemer respectievelijk in staat te stellen zich te verzetten tegen deze mededeling, tenzij deze informatie niet is toegestaan door de toepasselijke regelgeving.
9.2. De Afnemer verplicht zich om de Vertrouwelijke Informatie uitsluitend te gebruiken voor het doel waarvoor deze is ontvangen en zal ervoor zorgen dat zijn personeel gebonden is door een geheimhoudingsplicht van gelijke strekking als in deze bepaling is opgenomen.
9.3. Vertrouwelijke Informatie die door de Afnemer is ontvangen, in welk formaat, medium of vorm dan ook (inclusief documenten, e-mails en andere opslagmedia), is en blijft eigendom van MSE. Alle Vertrouwelijke Informatie die de Afnemer ontvangt, in welk formaat, medium of vorm dan ook (inclusief documenten, e-mails en andere opslagmedia), is en blijft eigendom van MSE.
10. Overmacht. Overmacht
10.1. Niet-nakoming van een of meer contractuele verplichtingen of vertraging in de nakoming door MSE zal niet worden beschouwd als een schending door MSE voor zover deze niet-nakoming of vertraging in de nakoming rechtstreeks te wijten is aan een gebeurtenis van overmacht.
10.2. Wanneer zij het slachtoffer is van een geval van overmacht in de zin van dit artikel, zal MSE:
– de Afnemer onmiddellijk schriftelijk op de hoogte stellen van de omstandigheden en de gevolgen daarvan;
– met de Afnemer overleggen over de te nemen passende voorlopige maatregelen en met de nodige zorgvuldigheid proberen de oorzaak van de niet-nakoming of vertraging weg te nemen of te verhelpen; en
– haar verplichtingen nakomen, zo snel als redelijkerwijs mogelijk is, nadat de oorzaak van de niet-nakoming of vertraagde nakoming is verdwenen.
10.3 Indien de overmachtsituatie langer dan twee (2) maanden duurt, kan elke Partij de Overeenkomst per e-mail beëindigen, zonder dat dit de andere Partij het recht geeft enige schadevergoeding te vorderen.
10.4 MSE is niet aansprakelijk voor de gehele of gedeeltelijke niet-nakoming of de gehele of gedeeltelijke opschorting van de nakoming van een van haar verplichtingen indien zij bewijst dat de last tot nakoming van deze verplichting wordt verzwaard door het plaatsvinden van een onvoorzienbare gebeurtenis buiten haar macht waarmee zij redelijkerwijs geen rekening behoefde te houden ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst.
11. Verwerking van persoonsgegevens Verwerking van persoonsgegevens
11.1. De verwerking van persoonsgegevens door MSE en, in bepaalde omstandigheden, door QTE, wordt toegelicht in het Privacybeleid van MSE, dat als bijlage bij de AV is gevoegd. Het Privacybeleid van MSE vormt een integraal onderdeel van de overeenkomst tussen de Afnemer en MSE.
11.2. De Klant blijft verantwoordelijk voor zijn verplichtingen onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU) 2016/679 en onder deze AVG. Afhankelijk van de omstandigheden kan de Klant verantwoordelijk worden geacht voor gegevens van Gebruikers/contactpersonen en voor geolocatiegegevens. In het bijzonder wanneer de Klant een tracker op een voertuig heeft geïnstalleerd en de Diensten contracteert ten behoeve van een Gebruiker/contactpersoon, is de Klant verantwoordelijk voor het waarborgen van de rechtsgrondslag voor de verwerking van persoonsgegevens en meer in het bijzonder, indien van toepassing, de toestemming van de betrokken persoon.
12. Intellectuele eigendom
De teksten, namen, logo’s, lay-outs, illustraties en andere elementen met betrekking tot de Diensten die op de website/commerciële documentatie van MSE staan, worden beveiligd door eventuele intellectuele eigendomsrechten. Al deze elementen zijn eigendom van MSE en/of een derde partij van wie MSE de benodigde autorisaties heeft verkregen. Elke reproductie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van MSE. Een dergelijk verzoek moet per e-mail naar MSE worden gestuurd op het volgende adres: info@mseurope.be.
13. Klachten en buitengerechtelijke geschillenregeling Klachten en buitengerechtelijke geschillenbeslechting
13.1. Voor eventuele klachten kan de Klant contact opnemen met de MSE Klantendienst (Telefoon: +32 (0)2 223 08 63 // E-mail: metatrak@mseurope.be/ Postadres: Brusselsesteenweg 135A bte 3, B-1310 Terhulpen (België)).
13.2 Indien de Consument het geschil reeds rechtstreeks met MSE heeft proberen op te lossen zonder tot een oplossing te komen, kan de Consument het geschil of een klacht voorleggen aan de onafhankelijke dienst van de VZW Service de Médiation pour le Consommateur (BCE 0553.755.479). Koning Albert II-laan 8 Bte 1 – 1000 Brussel (Tel: 02/702.52.20 / Fax: 02/808.71.29 / Mail: contact@mediationconsommateur.be / https://www.mediationconsommateur.be/fr).
13.3. In geval van een klacht met betrekking tot een online gesloten overeenkomst (indien van toepassing), kan de consument ook contact opnemen met het op Europees niveau ontwikkelde Online Geschillenbeslechtingsplatform om te proberen het geschil met MSE buitengerechtelijk op te lossen: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage.
14. Nietigheid
Als een bepaling van deze ATS ongeldig of niet-afdwingbaar wordt verklaard, komen de Partijen overeen dat de overige bepalingen van deze ATS blijven gelden, tenzij de ongeldige bepaling een essentiële bepaling is en de ATS niet te goeder trouw kan worden gewijzigd om het evenwicht van de rechten en verplichtingen van de Partijen te behouden of te herstellen. De Partijen komen overeen de ongeldige bepaling te vervangen door een nieuwe bepaling die de ongeldige bepaling zo dicht mogelijk benadert, met inachtneming van de geest van de ongeldige bepaling.
15. Bewijs
Tussen Partijen kunnen transacties, handelingen op het netwerk, elektronische communicatie, verbindingen en andere elektronische manipulaties worden bewezen met behulp van .logbestanden, e-mails en transactiebestanden, die door MSE op elektronische media kunnen worden opgeslagen. De Afnemer aanvaardt de bewijskracht van dergelijke gegevens. Deze bewijsmogelijkheid verhindert Partijen niet om andere wettelijk toegestane bewijsmiddelen te gebruiken.
16. Interpretatie
In geval van twijfel over de interpretatie die aan deze GV moet worden gegeven, prevaleert de Franse versie boven de Nederlandse versie.
17. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
17.1. Deze GTS en de totstandkoming, uitvoering en interpretatie van het Contract worden beheerst door het Belgisch recht, onverminderd het recht van Consumenten die buiten het Belgisch grondgebied verblijven om zich te beroepen op de dwingende bepalingen van hun nationaal recht.
17.2. Elk geschil tussen de Partijen met betrekking tot de totstandkoming, de uitvoering en de interpretatie van deze ATS en het Contract dat niet minnelijk kan worden geregeld, valt onder de exclusieve bevoegdheid van de Franstalige rechtbanken van Brussel, onverminderd het recht van de Consumenten om een beroep te doen op de bepalingen van Verordening (EU) nr. 1215/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2012 betreffende de rechterlijke bevoegdheid, de erkenning en de tenuitvoerlegging van beslissingen in burgerlijke en handelszaken.

BIJLAGE I: MSE PRIVACYBELEID VAN TOEPASSING OP DIENSTEN
1. Algemeen
Mobile Systems Europe S.R.L., een vennootschap naar Belgisch recht met adres Chaussée de Bruxelles 135A bte 3, B-1310 La Hulpe en geregistreerd bij de ECB onder ondernemingsnummer 0879.633.414, info@mseurope.be, bankrekeningnummer: BE86 0014 8134 0550 / verzekeringsmaatschappij: AG Insurance / polisnummer: 99578477 (hierna “MSE”), levert Diensten zoals beschreven in de Dienstenovereenkomst en de INCERT Dienstenovereenkomst (“Diensten”), in overeenstemming met de Algemene Voorwaarden van Diensten (hierna de “GTS”). MSE heeft een functionaris voor gegevensbescherming (Data Protection Officer, DPO) aangesteld, die kan worden gecontacteerd op dpo@mseurope.be.
De MSE Dienstenovereenkomst en de INCERT Dienstenovereenkomst worden gezamenlijk de “Overeenkomst” genoemd.
De definities in de Overeenkomst en het TOS zijn hierin van toepassing.
2. Rollen en belanghebbenden
Dit privacybeleid (het “MSE Privacybeleid”) maakt deel uit van het TOS en geeft informatie over hoe MSE de persoonsgegevens van klanten en/of gebruikers verwerkt.
i. Afnemers: “Consumenten”, d.w.z. natuurlijke personen die Diensten van MSE afnemen voor doeleinden die buiten hun handel, bedrijf, ambacht of beroep vallen; en “Beroepsbeoefenaren”, d.w.z. natuurlijke personen of rechtspersonen die Diensten van MSE afnemen als onderdeel van de voortdurende uitoefening van hun economische activiteit, maar niet voor wederverkoop. Beroepsbeoefenaren kunnen Diensten verwerven voor eigen gebruik of ten behoeve van een Gebruiker.
ii. Gebruikers: Personen (natuurlijke personen) in een directe relatie met Afnemers, die profiteren van de Diensten op grond van een tussen MSE en een Afnemer gesloten Overeenkomst. Als Gebruiker wordt ook beschouwd de contactpersoon (POC) of de bestuurder van het voertuig waarop de tracker is geïnstalleerd.
MSE handelt als gegevensbeheerder of gegevensverwerker voor persoonsgegevens, afhankelijk van het type verwerking en de verschillende betrokken partijen, in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving.
MSE zorgt voor naleving van de verplichtingen die zijn vastgelegd in Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (de “GDPR”) of enige andere bepaling van de wetgeving van de Unie of de lidstaten met betrekking tot gegevensbescherming, in het bijzonder de vertrouwelijkheid en beveiliging van dergelijke gegevens.
MSE levert de Diensten in samenwerking met de volgende “Partners”:
– Quasar Telematics Europe S.r.l. (“QTE”): een vennootschap naar Italiaans recht, met maatschappelijke zetel in Via Meuccio Ruini n.10., 42124 Reggio Emilia, Italië; geregistreerd onder nummer: IT0265044035, 42124 Reggio Emilia, Italië; geregistreerd onder nummer: IT02650440353;
o https://www.qtelematics.eu/
o dpo@qtelematics.eu
– Bewakingscentrale (“Centrale de Surveillance”): vennootschap naar Belgisch recht, Keizer Karellaan 345, 1083 Ganshoren / BCE: 0454.284.850; Erkend beveiligingsbedrijf nr. 16.1027.01 / Centraal kantoor gecertificeerd door INCERT TB-0004 / IBAN BE 42 0017 3457 5154 / verzekeringsmaatschappij: ACE EUROPEAN GROUP LTD / polisnummer: 7.500.206
o +32 (0)2 646 08 42
o info@smc-net.be
o https://securitymonitoringcentre.be/en/homepage
De persoonsgegevens van de Klant en/of de Gebruikers worden doorgegeven aan de Partners voor de uitvoering van de Diensten. Zonder deze overdracht kunnen de Diensten niet worden verleend.
3. Verwerking van persoonsgegevens. De verschillende verwerkingen van persoonsgegevens door MSE
MSE verwerkt persoonsgegevens voor de volgende doeleinden en activiteiten:
3.1. Uitvoering van de Diensten
3.1.1. Doel: elke verwerking die noodzakelijk is voor de uitvoering van de Diensten. Doel: elke verwerking die noodzakelijk is voor de uitvoering van de Overeenkomst en het verlenen van Diensten in overeenstemming met de TOS, waaronder activiteiten zoals het coderen en verwerken van gegevens door de MetaTrak / QTE en MSE Platforms, communicatie met Partners of derden (zoals de politie); bijstand aan de Klant en/of Gebruiker in geval van een incident; beheer van kennisgevingen aan de Klant en/of Gebruiker; administratie/levering van Aanvullende en Ondersteunende Diensten; beheer van specifieke verzoeken van de Klant en/of Gebruiker.
3.1.2. Verwerking van persoonsgegevens door MSE.1.2. Categorieën van persoonsgegevens van Klanten en, indien van toepassing, Gebruikers: identificatiegegevens van Klanten en Gebruikers, voertuigidentificatiegegevens, ad hoc geolocatie van voertuigen, geluidsopnamen van telefoongesprekken, kennisgevingen aan Klanten, Gebruikers, Partners en/of derden (voor het verlenen van Aanvullende Diensten), verzoeken om ondersteuning van klanten, enz.
3 .1.3. Rechtsgrondslag:
– Met betrekking tot Klanten-natuurlijke personen (PP):
o de uitvoering van een overeenkomst waarbij de Klant partij is (artikel 6.1.b) RGPD, en
o in het geval van een specifiek of ad-hocverzoek, toestemming (6.1.a) RGPD).
– Met betrekking tot Gebruikers:
o Het gerechtvaardigd belang van MSE en/of QTE om hun Diensten te leveren, te beheren en te administreren, te reageren op verzoeken van de Klant, hun contractuele verplichtingen na te komen en passende en adequate Diensten te leveren (artikel 6.1.f) RGPD).
o Het gerechtvaardigd belang van de Klant om de veiligheid van zijn eigendom te waarborgen, of zelfs zijn verzekeringsverplichtingen na te komen. Voor meer informatie over de rechtsgrondslag die van toepassing is op de verwerking die wordt uitgevoerd door of namens de Klant, is het de verantwoordelijkheid van de Gebruiker om informatie in te winnen bij de Klant (d.w.z. de entiteit via welke de Gebruiker profiteert van de Diensten).
o In het geval van een specifiek of ad-hocverzoek, is de verwerking gebaseerd op toestemming van de Gebruiker (6.1.a) RGPD).
– Voor PP-klanten en -gebruikers:
o Bepaalde persoonsgegevens zijn vereist krachtens het Koninklijk Besluit van 17 mei 2002 tot regeling van de methoden van toezicht op centra door middel van volgsystemen; de verwerking in kwestie is dus gebaseerd op een wettelijke verplichting (6.1.c) RGPD). Dit geldt met name voor de verwerking van gegevens die de contactpersoon en het voertuig identificeren, evenals de geolocatie van het voertuig in geval van een incident.
3.1.4. Bewaring: persoonsgegevens worden bewaard voor de duur van het Contract en 30 dagen na het einde van het Contract. Alle persoonsgegevens die zijn opgenomen in documenten die rechtsgevolgen kunnen hebben, worden gedurende tien jaar vanaf het einde van het Contract of vanaf de datum van het document gearchiveerd om te voldoen aan wettelijke verplichtingen en om de belangen van MSE te verdedigen in geval van geschillen.
Geolocatiegegevens
Houd er rekening mee dat MSE en de Partners in het kader van de uitvoering van de Diensten geolocatiegegevens moeten verwerken. Krachtens artikel 5.3 van Richtlijn 2002/58 betreffende privacy en elektronische communicatie is deze verwerking strikt noodzakelijk voor de levering van een uitdrukkelijk door een abonnee of gebruiker gevraagde dienst van de informatiemaatschappij. In dit opzicht treedt MSE op als gegevensverwerker voor de Klant wanneer deze de Diensten contracteert ten behoeve van een Gebruiker.
Geolocatiegegevens worden verwerkt om de Geolocatiediensten, die een dienst van de informatiemaatschappij zijn, te kunnen leveren. In dit verband hebben de Klant en Gebruikers toegang tot de MetaTrak Applicatie om de geolocatiegegevens te beheren en hun voorkeuren te beheren. De Klant en/of Gebruiker kan te allen tijde de geolocatiefunctie in de MetaTrak Applicatie of op verzoek van MSE deactiveren. De standaard bewaartermijn is de duur van de activering van de Diensten. De Klant of Gebruiker kan te allen tijde de duur van het bewaren van geolocatiegegevens in de MetaTrak Applicatie wijzigen en vrij bepalen. Bij beëindiging van het Contract worden de geolocatiegegevens na 30 dagen verwijderd. Raadpleeg voor meer informatie de instellingen van de MetaTrak Applicatie.
3.2. Verwerking ten behoeve van klantbeheer:
3.2.1. Doel: elke verwerking die noodzakelijk is voor klantbeheer en de administratie van Contracten, zoals orderbeheer, traceren van leveringen, facturering, communicatie van gegevens tussen Partners, wijziging van contractuele gegevens, enz.
3.2.2. Categorieën van persoonsgegevens van Klanten en, indien van toepassing, Gebruikers: gegevens die de betrokken persoon identificeren, voertuigidentificatiegegevens, geluidsopnamen van telefoongesprekken, communicatie van administratieve informatie tussen Partners, enz.
3.2.3. Rechtsgrondslag:
Wat betreft de verwerking van Klant-PP gegevens:
de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is (artikel 6.1.b van de RGPD), en wat betreft Gebruikers: het gerechtvaardigde belang van MSE en, indien van toepassing, QTE, bij het beheren en administreren van hun klantenbestand, het nakomen van hun contractuele verplichtingen, het ontwikkelen van hun aanbod en het innoveren, en het leveren van passende en adequate Diensten (artikel 6.1.f van de RGPD).
3.2.4. Bewaring: persoonsgegevens worden bewaard voor de duur van het Contract en tot zes maanden na het einde van het Contract. Alle persoonsgegevens die zijn opgenomen in documenten die rechtsgevolgen kunnen hebben, worden gedurende tien jaar vanaf het einde van het Contract of vanaf de datum van het document gearchiveerd om te voldoen aan wettelijke verplichtingen en om de belangen van MSE te verdedigen in geval van geschillen.
3.3. Verwerking voor promotionele doeleinden:
3.3.1. Doel: Mits de Afnemer hier uitdrukkelijk mee instemt, verwerkt MSE de gegevens van de Afnemer met het oog op het profileren van aankopen en het verzenden van commerciële communicatie.
3.3.2. Persoonsgegevens van de Afnemer: naam, adres, telefoon- en faxnummer. Categorie van persoonsgegevens van de Afnemer: naam, e-mailadres en aankoopgeschiedenis.
3.3.3. Rechtsgrondslag: Deze verwerking is gebaseerd op de toestemming van de ontvanger (6.1 a) RGPD). Klanten kunnen hun toestemming te allen tijde intrekken door een gratis e-mail te sturen naar het volgende adres: dpo@mseurope.be of via de link in commerciële communicatie
3.3.4. Bewaring: persoonsgegevens worden bewaard voor de duur van het Contract en gedurende twee jaar na het einde van het Contract of zolang de ontvanger van de reclamemail zich niet heeft uitgeschreven van de mailinglijst (door middel van de optie die in de e-mails wordt geboden).
4. Ontvangers van gegevens Ontvangers van gegevens
Persoonsgegevens kunnen in bepaalde omstandigheden worden meegedeeld aan derden, onderaannemers en/of Partners.
4.1. Derde partijen Derden
MSE kan in bepaalde omstandigheden persoonsgegevens bekendmaken:
– wanneer dit wettelijk verplicht is;
– wanneer MSE betrokken is bij de aankoop of verkoop van het bedrijf of de activa of de overdracht van contracten;
– wanneer dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de TOS of andere contracten;
– wanneer dit noodzakelijk is om de rechten, het eigendom of de veiligheid van MSE, haar klanten of anderen te beveiligen.
MSE is niet verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens door derden. Deze verwerking wordt uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van deze derden. Voor verzoeken of vragen kunnen betrokkenen rechtstreeks contact opnemen met de betrokken derden.
4.2. Onderaannemers Onderaannemers
MSE maakt gebruik van onderaannemers (bijv. IT-infrastructuren, servers in het buitenland) om in opdracht en voor rekening van MSE persoonsgegevens te verwerken. In dit geval verbindt MSE zich ertoe de nodige maatregelen te nemen om de vertrouwelijkheid van de gegevens te garanderen en de integriteit ervan te waarborgen en, wanneer de onderaannemers buiten de EER zijn gevestigd, een passend niveau van beveiliging te waarborgen (bv. contractuele bepalingen die op verzoek beschikbaar zijn via e-mail dpo@mseurope.be).
4.3. Partners Partners
MSE deelt persoonsgegevens mee aan Partners (QTE en het Controlecentrum) met het oog op de uitvoering van het Contract. Zonder deze overdracht kunnen de Services niet worden geleverd. Raadpleeg de websites van de Partners voor meer informatie:
– https://securitymonitoringcentre.be/en/homepage
– https://www.qtelematics.eu/
5. Recht op toegang, rectificatie, verwijdering, overdraagbaarheid, verzet, beperking en intrekking van toestemming. Recht op toegang, rectificatie, verwijdering, overdraagbaarheid, verzet, beperking en intrekking van toestemming
5.1. In overeenstemming met de bepalingen van de RGPD hebben bezoekers het recht om:
– gratis toegang te vragen tot hun persoonsgegevens;
– hun persoonsgegevens kosteloos te laten corrigeren als deze onjuist of onvolledig zijn;
– te verzoeken om verwijdering van hun persoonsgegevens of bezwaar te maken tegen het gebruik ervan in de gevallen waarin de RGPD voorziet;
– zonder opgaaf van redenen bezwaar te maken tegen het gebruik van hun persoonsgegevens voor direct marketing;
– de verwerking van hun persoonsgegevens te laten beperken in de gevallen waarin de RGPD voorziet.
Wanneer de verwerking van zijn/haar gegevens is gebaseerd op zijn/haar toestemming, heeft de betrokkene ook het recht om:
– zijn/haar gegevens in een gestructureerd formaat te ontvangen en door te sturen naar een ander bedrijf (recht op overdraagbaarheid); en
– zijn/haar toestemming op elk gewenst moment in te trekken door een gratis e-mail te sturen naar het volgende adres: dpo@mseurope.be.
Om bovengenoemde rechten uit te oefenen, kunnen bezoekers per e-mail contact opnemen met de klantenservice van MSE op het volgende adres: metatrak@mseurope.be.
5.2. In alle omstandigheden heeft de bezoeker het recht een klacht in te dienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit (Pressestraat 35, 1000 Brussel – contact@apd-gba.be).
6. Contact met de klantendienst van MSE Contact
Bij vragen of klachten kan de bezoeker contact opnemen met de klantenservice van MSE:
– per post gericht aan de klantenservice van MSE: Chaussée de Bruxelles 135A bte 3, B-1310 La Hulpe.
– per e-mail: metatrak@mseurope.be
7. Geolokalisatie. Geolocatie
De Klant en/of de Gebruiker begrijpen dat het noodzakelijk is om locatiegegevens te verwerken om het Contract te kunnen uitvoeren, anders kan het Contract niet goed en volledig worden uitgevoerd. Daarom begrijpen de Klant en/of de Gebruiker dat door het aangaan en uitvoeren van het Contract en het accepteren van de Diensten, zij erkennen en accepteren dat de geolocatiegegevens worden verwerkt. De geolocatiefunctie kan te allen tijde worden uitgeschakeld in de MetaTrak Applicatie.
Wanneer een Klant of Gebruiker per e-mail of telefonisch een specifiek verzoek doet met betrekking tot de geolocatie van het voertuig, worden zij geacht in te stemmen met de verwerking van geolocatiegegevens of andere gegevens die nodig zijn voor de uitvoering van hun verzoek.

BIJLAGE II: TARIEVEN VAN TOEPASSING VANAF 1 JANUARI 2025.

Service Beschrijving Tarief incl. btw (21%) Periode (maanden)
TT1-TT3 Incert PREMIUM 1Y Incert-gecertificeerde TT1/TT3-geolocatiedienst (verzekering). Mobiele clienttoepassing “MetaTrak Plus” + toegang tot de webtoepassing(https://lite.metatrak.it / https://metatrak.it) met realtime tracking. 24-uurs bewaking door het bewakingscentrum in geval van diefstal. Internationale roaming inbegrepen. 334,00 € 12
TT2-TT4 Incert PREMIUM 1Y Incert-gecertificeerde TT2/TT4 geolocatiedienst (verzekering). Mobiele clienttoepassing “MetaTrak Plus” + toegang tot de webtoepassing(https://lite.metatrak.it / https://metatrak.it) met realtime tracking. 24-uurs bewaking door het bewakingscentrum in geval van diefstal. Internationale roaming inbegrepen. 334,00 € 12
EasyTrak Smart 1Y SMART geolocatie service. Mobiele clienttoepassing “MetaTrak Plus” + toegang tot de webtoepassing(https://lite.metatrak.it) met realtime tracking en meldingen/alerts. 24-uurs meldkamer beschikbaar in geval van diefstal. Internationale roaming inbegrepen. 99,00 € 12
EasyTrak vloot 1Y FLEET geolocatie service. Mobiele clienttoepassing “MetaTrak Plus” + toegang tot de webtoepassing(https://lite.metatrak.it / https://metatrak.it) met realtime tracking en meldingen/alerts. 24-uurs meldkamer beschikbaar in geval van diefstal. Internationale roaming inbegrepen. 121,00 € 12
EasyTrak vloot 3Y FLEET geolocatie service. Mobiele clienttoepassing “MetaTrak Plus” + toegang tot de webtoepassing(https://lite.metatrak.it / https://metatrak.it) met realtime tracking en meldingen/alerts. 24-uurs meldkamer beschikbaar in geval van diefstal. Internationale roaming inbegrepen. 326,70 € 36
SecurityTrak Smart 1Y SMART geolocatie service. Mobiele clienttoepassing “MetaTrak Plus” + toegang tot de webtoepassing(https://lite.metatrak.it) met realtime tracking en meldingen/alerts. 24-uurs meldkamer beschikbaar in geval van diefstal. Internationale roaming inbegrepen. 99,00 € 12
SecurityTrak vloot 1Y FLEET geolocatie service. Mobiele clienttoepassing “MetaTrak Plus” + toegang tot de webtoepassing(https://lite.metatrak.it / https://metatrak.it) met realtime tracking en meldingen/alerts. 24-uurs meldkamer beschikbaar in geval van diefstal. Internationale roaming inbegrepen. 121,00 € 12
SecurityTrak vloot 3Y FLEET geolocatie service. Mobiele clienttoepassing “MetaTrak Plus” + toegang tot de webtoepassing(https://lite.metatrak.it / https://metatrak.it) met realtime tracking en meldingen/alerts. 24-uurs meldkamer beschikbaar in geval van diefstal. Internationale roaming inbegrepen. 326,70 € 36
SecurityTrak Basic 3Y BASIS geolocatie service. Mobiele clienttoepassing “MetaTrak Plus” + toegang tot de webtoepassing(https://lite.metatrak.it) en verzenden van meldingen/alerts. Geen real-time tracking. Internationale roaming inbegrepen. 145,20 € 36
MetaFLEET 1Y MetaFLEET geolocatie service. Mobiele clienttoepassing “MetaTrak Plus” + toegang tot de webtoepassing(https://fleet.metatrak.it) met realtime tracking en meldingen/alerts. 24-uurs meldkamer beschikbaar in geval van diefstal. Internationale roaming inbegrepen. 166,98 € 12
MetaFLEET 3Y MetaFLEET geolocatie service. Mobiele clienttoepassing “MetaTrak Plus” + toegang tot de webtoepassing(https://fleet.metatrak.it) met realtime tracking en meldingen/alerts. 24-uurs bewakingscentrum beschikbaar in geval van diefstal. Internationale roaming inbegrepen. 392.04 € 36
TT0 Incert fiets 1Y Incert-gecertificeerde (verzekering) TT0-standaard geolocatiedienst voor motoren. Mobiele clienttoepassing “MetaTrak Plus” + toegang tot de webtoepassing(https://lite.metatrak.it) met realtime tracking en meldingen/alerts. 24-uurs meldkamer beschikbaar in geval van diefstal. Internationale roaming inbegrepen. 145,20 € 12
TT1-TT3 Incert BASIC 1Y Incert-gecertificeerde TT1/TT3-geolocatieservice. Mobiele clienttoepassing “MetaTrak Plus” + toegang tot de webtoepassing(https://lite.metatrak.it) zonder realtime tracking. 24-uurs bewaking door het bewakingscentrum in geval van diefstal. Internationale roaming inbegrepen. 254,00 € 12
TT2-TT4 Incert BASIC 1Y Incert-gecertificeerde TT2/TT4-geolocatieservice. Mobiele clienttoepassing “MetaTrak Plus” + toegang tot de webtoepassing(https://lite.metatrak.it) zonder realtime tracking. 24-uurs bewaking door het bewakingscentrum in geval van diefstal. Internationale roaming inbegrepen. 254,00 € 12
T110 Start 1Y FLEET geolocatie service. Mobiele clienttoepassing “MetaTrak Plus” + toegang tot de webtoepassing(https://lite.metatrak.it / https://metatrak.it) met realtime tracking en meldingen/alerts. 24-uurs meldkamer beschikbaar in geval van diefstal. Internationale roaming inbegrepen. 121,00 € 12
Pulsar 3Y PULSAR geolocatieservice. Mobiele klantentoepassing “Pulsar”. 24-uurs meldkamer beschikbaar in geval van diefstal. Internationale roaming inbegrepen. 99,00 € 36

Eenmaal geactiveerd (1e communicatie van de geïnstalleerde box), wordt de Service als geactiveerd beschouwd en kan deze niet meer worden gewijzigd totdat de periode wordt verlengd.

Ga voor meer informatie naar metasystem.be/nl/metatrak-plus-2/ en metasystem.be/nl/metatrak-pulsar-2/.